Svatební harmonogram od A do Z

Často se mě ptáte, jak udělat harmonogram svatby. Na každé předsvatební schůzce procházím se snoubenci jejich požadavky a společně dojdeme vždy k nějakým rozumným řešením. Každopádně moje rada zní- nikdy nepřistupujte ke svatebnímu plánu doslova, berte to spíše orientačně. Nikdy totiž není nic na minuty jako v běžném životě. Není to totiž pracovní schůzka, nebo nějaká událost v kalendáři. Navíc musíte přesouvat X-desítek lidí z místa A do místa B a už to je docela problém. Uvědomuji si, že každá svatba je specifická, takže je potřeba k těmto informacím přistupovat jako k doporučením.

Momenty před obřadem

Nejprve si ujasněte, co všechno musíte stihnout, resp. co je pro vás důležité. Poté je rozhodující to, jak dlouho budou trvat přípravy nevěsty a v kolik hodin je obřad.
Vlasový stylista, nebo kadeřnice, chcete-li, s vámi na předsvatební zkoušce vyzkouší nahrubo několik variant a také vám řekne, jak dlouho bude účes trvat. Vetšinou to bývá 45-90 minut podle složitosti účesu. Mezitím se mohou připravovat i družičky. Pokud chtějí i ony profesionální účes, tak doporučuji další kadeřnici.
Často to funguje tak, že nejprve se dělá účes, potom líčení. Vzhledem k mým zkušenostem myslím, že nejlepší je zvolit vizážistku a nezkoušet se líčit sama. Líčení trvá většinou další hodinu. Opět platí, že pokud se chtějí líčit i družičky, kamarádky, nebo maminky, přiberte další vizážistku, abyste nemuseli být ve stresu, jestli se všechno stihne. 
 
Tou dobou mohou přijíždět hosté, mohou se zdobit auta apod. Pokud patříte mezi ty svatby, které musí udělat výzdobu na hostinu až ve svatební den, tak samozřejmě vyčleňte čas i na to- upřímně ale nedoporučuji, abyste výzdobu dělali vy sami- pověřte kamarády a kamarádky, nebo ženicha. 
Poté následuje přesun na místo obřadu– samozřejmě v případě, že se nevěsta připravuje doma, ne na hotelu, nebo v místě obřadu. Tam to časově vychází podle vzdálenosti a podle množství aut. Čím více aut, tím déle to trvá, už z toho důvodu, že hosté se skládají do aut jako lenochodi????
Před obřadem budou rozhodně chtít oddávající doklady, takže je dobré mít vše připravené. Nevěsta většinou čeká schovaná. 
  

A je to tady! Obřad a to všechno okolo

Jakmile je hodina obřadu, nevěsta se ukáže i ostatním a začiná vrchol dne. Obřad trvá cca 15 minut. Zažila jsem i 3 minutový. A hodinový, pokud je svatba v kostele. V případě oddávání farářem, nebo reverendkou, trvá cca 30 minut.
Po obřadu bývají gratulace novomanželům. Tady hodně záleží na tom, kde máte obřad. Pokud například na zámku, kde je dalších bžilion svateb, tak budete tlačeni k tomu, aby jste hodně rychle odešli z obřadní síně. To si domluvte předem s matrikou, nebo s managerem místa, kde máte obřad.
Následuje špalír, kde se háže rýže, nebo konfety. Doporučuji, abyste se na rýži vykašlali- strašně se zažere do vlasů a nejde vyndat. Je to vážně peklo. Bude vás to všude svědět a pořád to z vás bude padat jako lupy. Takže varianty jsou- papírové konfety, které můžou být v ozdobných kornoutkách, nebo třeba bublinky z bublifuku. Ale tady upozorňuji, že aby byl efekt dostatečný, tak musí být skvělé načasování a hodně bublifuků.
Pokud je vaše svatba v tradičním duchu, tak vám jistě kamarádi připraví nějaký úkol, jako bývá například chomout, nebo prostříhávání prostěradlem apod. Nebo můžete pouštět holuby!
Tak a je to. Teď už jenom skupinové focení. To se děje právě v tenhle moment z několika důvodů- hosté se jdou podívat jenom na obřad a pak už nejdou na raut, lidé jsou pořád dostatečně fresh na focení a hlavní důvod- bývá dost složité nahrant někoho na focení, když už je svatba v plném proudu.
Takže. Skupinová fotka všech hostů. A pak skupinky s rodinou, kámošema, lidma z práce apod.
 
Tady mám děsně bezva tip a trik, který vždycky řeším s klienty, kterým fotím svatbu. Každopádně vy to můžete aplikovat se svým fotografem úplně stejně. Vždycky poprosím novomanžele, aby mi ještě před svatbou připravili seznam skupinek, které chtějí vyfotit. Většinou se to tvoří podle zasedacího pořádku. A k čemu to je? To je naprosto jednoduché- zaprvé se vyhnu nechtěným trapasům, které mohou nastat v rámci rodinných vztahů- například rozvedení rodiče, kteří vedle sebe nemohou stát ani na fotku. A za druhé se focením skupinek nestráví půl svatby, jelikož třeba svědkyně vyvolává jména podle seznamu a ti lidé se mezitím připraví na to, že se jdou fotit. A hlavně- na nikoho se nezapomene a tak vám žádná důležitá skupinka neunikne.
 
 

Konečně hostina a další milé povinnosti

Po ukončení skupinového focení se jde na hostinu. Tam vás přivítá někdo z obsluhy a nabídne vám novomanželský přípitek. Pak samozřejmě rozbije talíř, vy se leknete a šup do prvního úklidu v manželství.
Je poměrně milé, když po usazení všech hostů má někdo proslov, většinou tatínkové, nebo ideálně i ženich. Od něj se očekává alespoň pár slov- něco v tom smyslu, že je rád, že má tak krásnou a fantastickou ženu a že je rád, že všichni přišli a můžou to s vámi oslavit.
 
Poté je tradiční knedlíčková polévka, pokud ji máte. Poslední dobou je veliký trend rautů, ale na polévku se přesto většinou nezapomíná. Což je podle mého názoru dobře, jelikož mám pocit, že hosté na svatbách to milují. Novomanželé jsou pak pod palbou fotek z mobilů a všem to přijde strašně zábavné. Ne tak nevěstě, která se bojí o své šaty- takže nezapomeňte na nějaký hezký bryndák, jelikož z vlastní zkušenosti vím, že v hotelech, nebo restauracích používají většinou akorát ubrusy.
 
Hlavní chod, nebo raut je většinou v poklidu, všichni jsou rádi, že už je konečně jídlo a z vás opadne stres a třeba si také něco dáte.
Tohle je moment, kdy je nejlepší zmizet a jít se fotit jen ve dvou. Všichni vysedávají, případně si dají kávu, nebo půjdou na vzduch a vy můžete tvořit památky na váš svatební den. Focení trvá samozřejmě různě, ale zpravidla cca hodinku. Závisí to na tom, kam pojedete na focení, nebo jestli se nikam přesouvat nebudete. Navíc je to vhodná chvíle pro hry, které pro vás připravili svědci.
Až se vrátíte z focení, je skvělé, když se rozkrájí dort. Všem hostům už malinko vyhládlo  a nebudou tak dort odmítat. Protože když je dort hned po obědě, tak většina hostů je úplně kaput a zbytečně se vyhazuje. Na krájení dortu rozhodně doporučuju spíše venkovní prostory, pokud to je možné- to kvůli lepším fotkám.
 

Večerní párty a první tanec

Teď už je to pravé uvolnění a vy, nevěsty začínáte vnímat svatební den. Teď už je konec prakticky všem povinnostem a začíná pravá párty.
 
Okolo páté, šesté hodiny přijíždí kapela, nebo DJ a začíná se pozvolna. Vy mezitím můžete hodit kytici těm, které ještě to štěstí se zasnoubením neměli a třeba díky vašemu dokonalému hodu se jejich muž rozhoupe k činu.
 
Co se týče prvního tance, ten doporučuji co nejpozději. A to hned z několika důvodů- nikdo nechce tancovat v létě, ve vedru, ještě za světla. Prostě je málokdo z těch, co půjdou na parket a budou to rozjíždět ve velkém stylu, ačkoli tam jsou sami a je na ně vidět.
 
Takže- jak na to, aby párty byla super a nikdo neseděl? Začněte s prvním tancem co nejpozději. Protože jakmile bude první tanec, kapela vyzve hosty, aby udělali tradiční kolečko okolo vás. Tím se všichni hosté dostanou na parket. Poté následuje tanec s rodiči a poté volná zábava. V případě, že bude pozdější večer, lidé už malinko ztratí zábrany díky přípitkům a hladině alkoholu a pokud bude ještě do toho všeho, tak už na parketu zůstanou a váš první tanec prostě odpálí zábavu. Prostě ideální podmínky. Pokud budete tančit ve čtyři odpoledne a bude padesát stupňů ve stínu, tak dotancujete a všichni si zase sednou k chlazenému pivu. A pak už se zábava bude těžko rozjíždět.
 
Okolo půlnoci se často také pouští lampiony štestí, nebo papírové lekníny se svíčkou. A samozřejmě nesmíme zapomenout na prskavky! Což je mimochodem skvělá věc pro fotografa!
 
Váš svatební den je u konce, byl dokonalý a všichni na něj budou určitě vzpomínat dlouhá léta…

Doporučené produkty6